Óriási a nyomás a tiniken. Elindult egy új kampány, ami akár még jól is elsülhetett volna, ha nem megint burkolt áldozathibáztatás lenne.
Pár éve Katherine Cambareri szexuális erőszak túlélőinek ruháiról készített megrendítő erejű sorozatot, melyben azokat a pólókat, nadrágokat mutatja meg, amiket az áldozatok akkor viseltek, amikor a támadás érte őket.
A képeken nem nagyon látsz partyruhákat, cicivillantós felsőket. Valamiért még mindig él az a nézet, hogy a nő a túl kirívó öltözködésével hívja fel a figyelmet, vívja ki a sorsot maga ellen. Ezt a nézetet erősíti ez a kampány, pedig van pár olyan gondolat a kampányban, ami igenis fontos, ami nagy figyelmet érdemelne.
Külön kellene választani a virtuális teret, a való élettől. Ami jól mutat egy képen, az nem biztos, hogy a való életben is jól mutat gondoljunk csak a “mekis” hamburgerekre. Ami szuper viselet egy fesztiválon, abban nem feltétlenül kell suliba menni. Ez csupán ízlés dolga, stílus kérdése lenne? Vagy a szülőnek is van felelőssége abban, hogy a tini mit visel?
A mai insta élet hatalmas nyomást gyakorol a tinikre. Alig ruhákban pózolnak az instlányok, akiket tinik milliói követnek. Pár napja Shobert Lara kapott hideget-meleget a Sziget fesztiválon viselt szettjéért.
Ez jól mutat egy fesztiválon, de egy iskolai napon nem biztos, hogy illő viselet. De ettől még Larát nem hiszem, hogy keresztre kellene feszíteni, mint ahogy azt sem gondolom, hogy pont ez a szett felhívás lenne arra, hogy Larát bárki megerőszakolhatja.
Nem a ruha teszi erőszakossá a férfiakat! Nem a ruha miatt válik valaki erőszak áldozatává! Jó lenne, ha ez a kampány sem ezt erősítené!
Nagyanyáink fogták a fejüket, amikor divat lett a miniszoknya. Anyáink fogták a fejüket, amikor Madonna divatba hozta, hogy a melltartó lehet utcai viselet. Mi pedig a forrónacik miatt fogjuk a fejünket. De ezek csak ruhák, trendek, amik jönnek mennek, és a kamaszoknak szerintem mindent ki kell próbálni, persze arra nekünk kell megtanítani, hogy ezeknek hol a helye. És nekünk kell olyan férfi generációt nevelni, akik tisztelik a nőket, nem tárgyként kezelik, hanem egyenrangú félnek, még akkor is, ha egy miniszoknya van rajta.
Az előbb feltettem egy kérdést, hogy a lányos szülőknek van e felelőssége abban, hogy mit visel a gyerekük. Nekünk fiús szülőknek van felelősségünk abban, hogy olyan fiúkat neveljünk, akik egy ilyen kép láttán, ne arra gondoljanak, hogy meg kellene erőszakolni, hogy szabad préda?
Tényleg csak a ruha teszi az erőszak áldozatává a lányokat, nőket? A nők tehetnek arról, ha a férfiak erőszakoskodnak?
Egy biztos, sokszor a szülők le vannak maradva a közösségi portálok, trendek ismeretével. Az nem megoldás, ha eltiltjuk a gyereket tőle, de fel kellene zárkóznunk, és fel kellene hívni a figyelmét a gyerekeinknek, hogy ésszel használják a közösségi tereket, hogy ott is vannak szabályok, és lehet, ma jónak tűnik felrakni egy képet, de pár év múlva lehet, hogy az már ciki lesz.
De hogy várhatunk el szülőtől ilyet, amikor ma a Facebook egy feszültséglevezető terep lett? Amikor kismamák vérre menő harcot vívnak a te császárral szültél nem vagy anya témában, vagy amikor felnőtt emberek ugranak egymás torkának ha valami nem tetszik nekik. Hogy várjuk el akkor a gyerekektől, hogy tudják, hogyan is kell viselkedni a virtuális térben? Na és tudunk e normális alternatívát adni nekik, vagy csak a tedd le a kütyüt mantrázzuk?
A Dress Up kampánynak vannak nagyon jó elemei, csak elcsúszott az áldozathibáztatáson.
Ne haragudj, de nem alkottál nagyot ezzel a bejegyzéssel. Józanul gondolkodó férfi, nő, aki anya és apa is lehet adott esetben pontosan tudja, hogy nem az Öltözz fel, avagy a Dress Up! kampány lesz hatással az erőszakra. A gyerekeink nevelése lesz hatással rá. Hogy arra neveli-e valaki, azt látja-e, míg felcseperedik, hogy vegye el, amire szüksége van, vagy dolgozzon meg érte. Nevel-e a család az érzelmi életre? Az tény, hogy a mai társadalom nem a tiszteletre nevel és nagy ívben tesz a tiszteletre és az érzelmekre, de ezt nem egy kampány, főleg nem egy több ruha – más ruha – viseletére szólító kampány fogja megerősíteni.